Microsoft jest już blisko spełnienia wizji jednego systemu Windows 10

Jak się okazuje nie tylko Microsoft dąży do zunifikowania swojego systemu na wszystkich urządzeniach. Według ostatnich informacji Apple również planuje ujednolicić systemy iOS oraz MacOS umożliwiając użytkownikom korzystanie z tych samych aplikacji bez względu na to, z jakiego urządzenia korzystają. W podobnej sytuacji jest Google, który również podąża tą samą ścieżką, na końcu której jest połączony system Android oraz ChromeOS. Microsoft ma jednak kilka lat przewagi nad konkurencją w wyścigu unifikacji i biorąc pod uwagę wszystkie poniższe elementy ma dużą szansę, aby znaleźć się na podium ze złotym medalem.

Wizja jednego systemu Windows 10 jest promowana przez Microsoft od początku powstania nowego systemu. Początki sięgają 2015 roku, kiedy to Microsoft udostępnił aktualizację Windows 10 dla użytkowników. Już wtedy w końcowej fazie prac było wspólne jądro systemu OneCore oraz wspólny system aplikacji o nazwie UWP. W kolejnych latach Microsoft wprowadzał kolejne rozwiązania w obrębie systemu zbliżając się do spełnienia swojej wizji. Windows 10 jest już bardzo blisko pełnej unifikacji czego dowodem są poniższe rozwiązania:

  • Windows OneCore – Wspólne jądro systemu Windows 10 na wszystkich urządzeniach. Microsoft wprowadził pomyślnie OneCore w 2015 roku.
  • Windows UWP – Zunifikowana platforma z uniwersalnymi aplikacjami UWP (Unified Windows Platform). Microsoft zunifikował platformę z aplikacjami, która działa na systemach Win32 (x86, x64), ARM oraz Xbox.
  • Windows 10 on ARM – System Windows 10 przystosowany do pracy z procesorami wykonanymi w architekturze ARM. Został zaprezentowany pod koniec 2016 jako system dla tzw. zawsze połączonych PC (Always Connected PCs). Procesory ARM wspierają systemy Windows 10 S, Windows 10 Home oraz Windows 10 Pro i mogą emulować aplikacje Win32.
  • Windows Core OS – System Windows 10 oparty na modułach. Ukończony będzie wyglądał zawsze tak samo, ale jego komponenty takie jak obsługa aplikacji Win32 czy obsługa funkcji telefonicznych może być dowolnie dodawana lub usuwana przez twórców sprzętu OEM. Więcej informacji opisaliśmy w tym artykule.
  • Windows CShell – Elastyczna powłoka systemu Windows 10, która dopasowuje interfejs użytkownika do rozmiaru wyświetlacza. To ostatnia element układanki, który wraz z ujednoliconym jądrem systemu, zunifikowanym systemem aplikacji oraz modułowym systemem Windows 10 daje możliwość automatycznego dopasowywania się interfejsu użytkownika do rozmiaru wyświetlacza.

Niestety w trakcie rozwoju pełnej wersji Windows 10 okazało się, że mobilna wersja systemu staje się coraz cięższą kulą u nogi. Skoro system Windows 10 koniec końców ma działać na każdym urządzeniu to w takim wypadku Windows 10 Mobile jest zbędny i dlatego Microsoft zdecydował się zepchnąć go na boczny tor. To pozwoliło na dalsze wprowadzanie nowych funkcji i rozwiązań do pełnej wersji systemu w kolejnych rozgałęzieniach.

Połączenie wszystkich powyższych rozwiązań daje nieograniczone możliwości producentom w tworzeniu nowego sprzętu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć urządzenie wielkości telefonu, które po podłączeniu do dużego wyświetlacza pozwoli uruchomić pełną wersję systemu Windows 10. Dodajmy do tego możliwość emulacji aplikacji Win32 i mamy gotowy przepis na sukces.

Źródło: WindowsCentral