Aplikacja HERE Maps również żegna się z systemem Windows 10 Mobile

Kilka dni temu pożegnaliśmy aplikację Lumia Camera na telefonach z systemem Windows 10 Mobile a dzisiaj aktualizację otrzymała aplikacja HERE Maps, która zdaje się, że będzie ostatnią dla tej aplikacji w Sklepie Windows. Tym razem nie otrzymamy poprawek ani nowych funkcji a informację o tym, że w Sklepie dostępna jest nowsza i lepsza wersja aplikacji HERE Maps.

Nowa usługa HERE Maps - Windows 10 Mobile

Przy próbie uruchomienia zaktualizowanej aplikacji zobaczycie komunikat jak na powyższym zrzucie ekranu. Kliknięcie w przycisk OK jak i anuluj spowoduje jedynie wyłączenie aplikacji. Wątpię aby Microsoft pracował nad nową wersją aplikacji HERE Maps skoro do dyspozycji mamy wbudowaną i uniwersalną aplikację Mapy Windows.

Wygląda na to, że to koniec aplikacji HERE Maps dla telefonów z systemem Windows 10 Mobile. Podobnie jak w przypadku aplikacji Lumia Camera użytkownik zostaje postawiony przed faktem dokonanym. Niestety obawiam się, że w niedługim czasie podobny los może spotkać drugą aplikację HERE Drive oraz pozostałe aplikacje ze słowem Lumia w nazwie.

  • na mapach witryny here też zniknęło logo Windowsa, zostało tylko androida i ios… 🙁

    • Logo zniknęło już jakiś czas temu…

      • tak, wiem, ale wpisuje to się w jedną całość

        • Jaką? Jak chłopu na miedzy proszę.

          • w ujednolicanie aplikacji i porzucanie apek Lumia na rzecz uniwersalnych

          • Dokładnie.

          • Michał Spiechowicz

            Raczej o porzuceniu całkowicie wersji na mobilne okienka…

          • RDF2.3

            to nie była aplikacja Lumia, tylko HERE – od dawna dostępna dla wszystkich, nie tylko dla Lumii. nie ma więc żadnego ujednolicania.

          • RDF2.3

            jeżeli na głównej stronie HERE.com. były dotąd trzy ikony sklepów mobilnych, a teraz są dwie, bo wyrzucono windows, to twoim zdaniem, o czym to świadczy?

          • michalR

            jak wejdziesz glebiej to wciaz jest link do sklepu do wersji na WP 8.1. co prawda slabo wyeksponowany, ale jednak jest.

            https://pages.here.com/app/?cid=heremarketing-fw-internal-na-acq-na-externalsource-g0-19-2

          • RDF2.3

            wiem, ale jeszcze niedawno było logo na pierwszej stronie. według mnie to jasny sygnał.

          • michalR

            to niech sie bujaja, łaski nikomu nie robią, zwlaszcza ze sa darmowe, lepsze, alternatywy

          • RDF2.3

            również tak uważam. 😉

          • michalR

            ja to w ogole sie dziwie ze majac do dyspozycji nowy ekosystem i nowe mozliwosci dystrybucji softu, tak malo developerow decyduje sie na tworzenie apek uniwerslanych dla W10, przeciez to sa miliony potencjalnych uzytkownikow ktorzy tylko czekaja na nowy soft, nie chcac rezygnowac ze swoich urzadzen. jeszcze bym zrozumial jakby W10 byl tylko na smartfonach, gdzie tragiczne 1,7% rynku szalu nie robi, ale to sa tez desktopy, laptopy, tablety, hybrydy, masa urzadzen, ktorych potencjal jakos malo kto dostrzega. nie wiem czy swiat developmentu jest tak glupi czy tak leniwy. przeciez to jest realna kasa do zgarniecia.

          • RDF2.3

            coraz więcej aplikacji jednak się pojawia.
            to też wina użytkowników W10 – 90% pewnie od razu wywala kafelek ze sklepem. ludzie sami do tego doprowadzili. jakoś w androidzie i ios nikomu nie przeszkadza koniecznosć założenia konta – przy windowsie od razu jest wrzask.

          • michalR

            to po co komu smartfon bez sklepu? przeciez to jest urzadzenie stworzone do aplikacji. no ale masz racje, sporo ludzi uwaza ze zalozenie konta to sprzedaz swoich danych poufnych, stad niechec do kont jako takich. na kazdym OSie trzeba zalozyc konto, inaczej sie nie wbijesz w system, wiec pierwszy krok wszedzie jest ten sam. moze MS powinien zablokowac usuwanie kafelka sklepu z ekranu glownego, zeby ludzie przestali sie bac? 😉

          • RDF2.3

            bardziej mi chodziło o sklep na dużym windowsie.

          • michalR

            gawiedz windowsowa do sklepu na duzym windowsie musi sie przyzwyczaic. to nie apple gdzie sklep jest od dawna czescia OS’a 🙂

    • marcin19883

      Nokia sprzedała swoje mapy, gdzieś o tym czytałem.

  • Konrad Uroda-Darłak

    Jak dla mnie dobry ruch. Niech zrobią tak z całą resztą dublującego się oprogramowania.

    • Tomasz Sot

      jakiś taki sentyment do tych aplikacji jest ale z zdrowo rozsądkowego punktu widzenia masz rację .

    • No tak, ale szkoda że nie masz L920 u mnie nawet autofokus w nagrywaniu wideo nie działa w aparacie…

      • Konrad Uroda-Darłak

        Na mojej L735 długo nie dało się z wbudowanego aparatu korzystać, lecz aktualnie jest bardzo dobrze.

        • Pozostaje mi tylko czekać 🙁

          • Konrad Uroda-Darłak

            Takie życie użytkownika mobilnego Windowsa 😛

  • FHA

    No to nie aktualizuje, proste… 😀

  • Adrian Fałkowski

    Miałem nadzieję, że W10 będzie pewnym przełomem, a z tego co widać, poza drobnymi usprawnieniami system może być nawet bardziej okrojony niż W8.1 Projekt Astoria prawdopodobnie upadł, więc chyba czas wracać na androida.

    • NDIE

      to wracaj i nie truj dupy 🙂

      • Adrian Fałkowski

        Chociaż pewnie szybko przypomną się lagi i to, dlaczego jestem na windzie. Tak czy inaczej, brakuje czasem aplikacji, więc mocno liczyłem na Astorię, wtedy W10 byłby bezkonkurencyjny.

      • RDF2.3

        ale musisz przyznać, że wiele rzeczy popsuto. np. aplikacja sklep nie ma połowy funkcji starej z WP8.

        • michalR

          a np jakich?

          • RDF2.3

            brak listy ostatnio zaktualizowanych aplikacji, brak przejscia z tej listy po kliknięciu w ikonę aplikacji do sklepu,
            brak info o dacie ostatniej wersji. brak przejscia na listę aplikacji w telefonie itp. strasznie długie aktualizowanie i często z błedami – wystarczy, ze wyłączy się ekran i już po aktualizowaniu.
            jeszcze wymieniać?
            nowy sklep jest w porównaniu do sklepów google, apple i starego WP8, jak niedorozwinięte dziecko przy geniuszach.

          • michalR

            fakt, data ostatniej aktualizacji by sie przydala, ale z tym porownaniem z innymi sklepami to troche imho przesadziles. na codzien korzystam z Apple Store i ile juz mam siwych wlosow za sprawa powolnosci dzialania tego sklepu to moje 🙂 tam tez nie ma listy ostatnio zaktualizowanych aplikacji zdaje sie, jedyne co to ze wszystko sie aktualizuje bez bledow i sa daty ostatnich releasow.

          • RDF2.3

            na ios aplikacje instalują się błyskawicznie i jest lista ostatnio zaktualizowanych aplikacji.

          • michalR

            z ta blyskawica tez bym nie przesadzal, chyba ze moduly wifi w nowszych urzadzeniach maja lepsza przepustowosc. ja jestem na iPadzie 2 i aktualizacja potrafi trwac wieki, zwlaszcza jak jest duza apka.

          • RDF2.3

            no i wszystko jasne. zobacz przy okazji, jak system zasuwa na 6S – bajka. 😉

          • michalR

            powiem tak: Apple olalo swoich starych klientow, wiec ja olalem Apple. jedyne co to sobie powiedzialem ze jak mi padnie ipad 2 to kupie nastepnego, nowszego ipada, ale to tylko dlatego ze troche kasy im zostawilem w sklepie i szkoda zeby sie zmarnowala.

          • RDF2.3

            bez ja – iPad2 to zabytek a dostał iOS9 – sytuacja niemożliwa do zrealizowania przez innych producentów. jeżeli chodzi o olewanie, to MS nikt nie przebije – pisze to włąściciel Lumii 800 😉

        • NDIE

          zgadzam się. tzn brakuje instalowania xapów z karty.

  • marcin19883

    To teraz już wiadomo, dlaczego w najnowszym buildzie WP10 nie da się zaaktualizować w sklepie appek Nokii. Chcą je porzucić. W sumie to się dublują z tymi od MS, więc dobry ruch. System ma być spójny.

    • U mnie w końcu wszystkie się zaktualizowały.

      • ChillSnail

        Coś zrobiłeś że się zaktualizowały czy same jakoś poszły?

        • Sprawdziłem po kilku godzinach czy można ściągnąć i aktualizacje przeszły bez problemu.

          • ChillSnail

            To masz farta☺ Patrzyłem przed chwilą i dalej błąd. Czekam dalej. Krzysztof masz rację powinni to ogarnąć dużo wcześniej ale widać że wolą nam dawkować system po trochu żebyśmy mieli na co narzekać😁

      • egon81

        U mnie tez poszło dziś samo.

      • Luma Selfie to obecnie wtyczka do aparatu,Mix Radio będzie miało nową wersję uniwersalną, Storyteller zostanie zintegrowany ze Zdjęciami, Konto Nokia już dawno powinno być zlikwidowane lub zastąpione Kontem Microsoft

        ALE TO POWINNO BYĆ ZROBIONE JUŻ PÓŁ ROKU TEMU a nie na dwa dni przed premierą, chyba że w MS palą za dużo trawy i karmią insiderów starymi buildami i mają przy tym ubaw przedni przy telemetrii i zliczaniu opóźnień

        • Zgadza się. Zastanawiam się czemu Microsoft w dalszym ciągu pcha te aplikacje do systemu Windows 10 Mobile.

      • marcin19883

        Jak to zrobiłeś? Mi za każdym razem sypało błędem np przy aktualizacji network services, rate your device itp

        • michalR

          samo sie zrobilo, musieli cos poprawic w sklepie, bo ja mialem wczoraj katastrofe a dzis wszystko sie zaktualizowalo.

          • marcin19883

            Teraz to oni mogą jak ja wróciłem do w8.1

          • michalR

            cienias, nie wytrzymales cisnienia 😉 w programie Insider trzeba byc twardzielem zeby zniesc te wszystkie wynalazki Microsoftu 😉

        • Spróbowałem ponownie i poszło bez problemu. Wygląda na to, że miałem szczęście.

  • michalR

    nie ma co plakac nad Here. sa mapy Windows, poza tym jak ktos chce dobra mape to darmowy Map Factor Navigator ma szczegolowe mapy (rowniez offline) OpenStreet. jak bylem w Chorwacji to dojechalem jakas dzika droga na plaze, na zadnych innych mapach niz OS nie bylo tej drogi w ogole.

  • Przecież to logiczne że MS chce napisać własną aplikację do nawigacji. Wykorzystując mapy Here.
    Polecam też Automapę (świetna jak na razie, chociaż nie spełnia UWP).
    Można zaciągnąć: https://www.microsoft.com/store/apps/9wzdncrd2czq
    Licencja w wersji beta jest automatycznie nadawana na rok.
    Ustawienia – Licencja.

  • Piotr

    Ten komunikat to jest głupi, bo wskazuje, że mam nowszą wersję tej aplikacji zainstalować. Mam rozumieć, że w Sklepie jest aplikacja niewłaściwa dla systemu Windows 10.

    • Ten komunikat daje nadzieję, że HERE udostępni odświeżone aplikacje dla Windows 10 Mobile. Możliwe, że się mylę. Zobaczymy.

  • Dawding

    Sukcesywnie dążą do skończenia marki Lumia.

    • egon81

      No o dobrze , faworyzowanie Lumii nie ma już sensu.

      • Teraz już nic nie jest faworyzowane xD

        • egon81

          I dobrze tylko trzeba się porządnie wsiąść za system.

  • Bardzo dobry ruch. Powinni się skupić na własnych rozwiązaniach, a nie marnować zasoby ludzkie na równoległą pracę nad aplikacjami dublującymi się wzajemnie. Mapy Windows jak dla mnie doskonale zastępują Here Maps i Here Drive, a jak ktoś chce dobrą, funkcjonalną nawigację, to Here Drive bez punktów pośrednich na niewiele się zda.

  • Krzysiek

    Ale w końcu zaktualizował się ekran podglądu 🙂

    • DzieX

      Co lepsze – jest więcej funkcji i np wyszarza się tapeta przez jakiś czas przed wygaszeniem.

      • Krzysiek

        Dobre 🙂 Tego nie zauważyłem, ale można wybrać czy b/w czy kolor 🙂

      • przecież to było od wieków 😀

        • DzieX

          No nie bardzo. Przynajmniej nie w moim przypadku.

          • Nie no rozumiem, ale ta aktualizacja była w Black 😛 Możliwość zmiany koloru pojawiła się ponad rok temu. Jaki masz telefon?

          • DzieX

            Lumia 925.

          • Czyli aktualizacja dla twojego modelu byłą właśnie coś około roku temu 😉
            Albo słabo aktualizujesz albo słabo szukasz, było to za czasów Black, a mieliśmy już Denim i teraz 10, nieźle 😀

          • DzieX

            Szukać nie szukam, a aktualizacje instaluję jak leci. Natomiast od ok pół roku używam windows 10. Jestem pewien że po tej aktualizacji glance screen co się właśnie raczyła zainstalować pojawiły się te funkcje. Czy na 8.1 Denim były to nie pamiętam.

          • No właśnie słabo szukasz skoro mówisz że instalujesz wszystkie aktualizacje skoro twój model posiada te aktualizacje za czasów Black

  • Leszek Mączewski

    a u mnie ta poprawka nie chce się pobrać (wyskakuje bład) i here maps działa normalnie :).

    • Krzysiek

      Wczoraj też miałem błąd, a dziś poszło od razu. Ale w sumie się zgodzę ze stwierdzeniem po co dublować aplikacje jak Mapy mają tą samą funkcjonalność, a nawet większą jak choćby trasy alternatywne 🙂 a i tak korzystają z tych samych map

      • RDF2.3

        pod względem jakości UI i ergonomii HERE miażdzą mapy windows – ich interfejs jest dopasowany do myszki, a nie dotyku. – absurd.

        • interfejs map windows to nieporozumienie, nie da się tego używać

          • RDF2.3

            jeszcze na kanapie może jest ok, ale w samochodzie, w uchwycie nawet na postoju są koszmarem. no i nie ma głosowego wprowadzania adresów – standard od lat w innych systemach.

        • Krzysiek

          Masz rację, ergonomia jest do d…. ale może z czasem to zrozumieją że się myszki w kieszeni nie nosi 😉 a swoją drogą wskazówki do trasy są w mapach tak mikroskopijne że ledwo widać gdzie skręcić…

  • Z powyższego komunikatu wynika, że HERE opracował nową, lepszą wersję aplikacji dla Windows 10, tylko zapomniał jej umieścić w sklepie…

    Gdyby likwidowali całkowicie apkę to pojawiłby się taki sam komunikat jak przy Lumia Camera: Dziękujemy, to już koniec, zapraszamy do otwarcia aplikacji Mapy, która już jest na twoim telefonie

    ale z tekstu wynika coś całkiem innego: mamy nową wersję tej samej aplikacji dla nowego systemu

    • Mam nadzieję, że tak się stanie. Odświeżona aplikacja HERE z punktami pośrednimi 🙂

      • egon81

        Noe wiem czy doczekamy tych punktów 😉

      • RDF2.3

        punktów pośrednich nie ma w wersjach na androida i iOS, więc nie ma powodu, żeby były na WM10. 😉

        • michalR

          dlatego ta nawigacja nadaje sie do kosza imho.

          • RDF2.3

            brak punktów można przeżyć. gorzej, jak algorytm wyznacza debilną trasę nawet na krótkim odcinku. 😉 a to się zdarza.

          • michalR

            to sie akurat zdarza kazdej nawigacji, a kilka juz w zyciu przetestowalem. dla mnie punkty posrednie sa kluczowe, bo czesto wybieram trasy alternatywne i chailbym miec mozliwosc dokladnego ustawienia jak jade, zwlaszcza na trasach zagranicznych.

          • RDF2.3

            to prawda. jeszcze za czasów symbiana uczestniczyłem w testach i rozwoju map OVI – ktoś to pamięta? – i wtedy było juz złe nastawienie producenta do punktów pośrednich. oni uważali, że ma być prosto i że punktów nikt nie używa – tak im pokazywała telemetria.
            tylko dzięki kilku osobom – w tym mojej skromnej 😉 – punkty przetrwały do końca istnienia symbiana. później juz nikogo nie słuchali i wypuścili kupę na MeeGo i WP.

          • michalR

            z moich bytnosci na forach o nawigacjach wyciagnalem zupelnie inne wnioski niz developer OVI – mnostwo ludzi uzywa punktow posrednich, byc moze bogaty zachod nie uzywa bo ich tam stac np na roaming i nawigacje w czasie rzeczywistym, wiec jada jak im navi pokazuje a nie jakby chcieli 🙂 tak to ja jezdze po Polsce bo mam darmowa nawigacje online w abonamencie, ale juz na zagranice czesto sobie dokladnie wyznaczam trase ktora jade i bez posrednich ani rusz 🙂

          • RDF2.3

            mam tak samo. dlatego kupiłem Sygic

          • michalR

            tez kupilem i mimo fali hejtu na te nawigacje, nie zaluje. testowalem dokladnie wyznaczona trase z posrednimi w wakacje, ani razu mnie nie zawiodla.

          • RDF2.3

            no i dobry asystent pasa, brakuje fotoradarów – trzeba płacić 😉

          • michalR

            zaraz zaraz, modul fotoradarow mozna sciagnac za friko.

            https://www.microsoft.com/pl-pl/store/apps/speedometer-by-sygic/9wzdncrfhzf3

          • RDF2.3

            tak, ale tylko stałe. za coś takiego jak w Yanosiku (w czasie rzeczywistym) trzeba płacić.

          • michalR

            to po to jest nowa wersja Yanosika zeby nie trzeba bylo 🙂

          • RDF2.3

            ale za granicą jest problem. 😉

          • michalR

            za granica, majac na uwadze poziom mandatow, zawsze jezdze zgodnie z przepisami, +/- 10km/h 🙂

          • RDF2.3

            ja jeżdzę tak samo, jak po Polsce. z tą różnicą, że na zachodzie są lepsze drogi, więcej obwodnic i nie ma powodu do przekraczania prędkości. 😉

          • michalR

            nie no, z4eby pokozaczyc to przeciez autostrada z ograniczeniem 130 mozna by jechac 200, tylko po co? 😉

          • może i debilnie ale dostosowuje się do kierowcy

  • Piotr Negatyw

    W sumie dobry ruch ze strony here bo nie warto wydawać pieniędzy na aktualizację dla niszowego systemu który kojarzony jest negatywnie.

    • RDF2.3

      tylko ty jesteś negatywnie kojarzony.

      • zapomniałaś o sobie jeszcze

        • RDF2.3

          nie, – o tobie mistrzu.
          bo być może nie wiesz, co ludzie o tobie myślą i jaką mają opinię o twoim chamstwie?

  • Iceman81
    • Ta informacja o problemach technicznych jest podawana przez HERE od blisko dwóch miesięcy. Wystarczy przejrzeć tweety z poprzednich dni.

  • Kolejna mała paczka aktualizacji: Poczta Outlook, OneNote, Xbox, Skype

  • michalR

    smieszne sa te informacje o nowych aplikacjach-widmach. ale tak MS traktuje swoich klientow, teraz jest np promocja z okazji Dnia Dziekczynienia w sklepie Windows 10, gdzie ponad 1000 roznej masci produktow jest obnizonych do 10 centow, tyle ze…tylko dla Amerykanow, reszcie swiata sie obnizki nie naleza, reszte swiata trzeba doic z kasy zeby Amerykanie mogli dostac obnizki.

  • zynio

    No nie to już jakaś jest paranoja :/ wczoraj Lumia camera , dziś Here maps a jutro jakie aplikacje ? teraz to zatanawiam się czy wogóle przechodzić na WP 10 , posiadam lumia 640 Dual Sim i już nie chcę aktualizacji na WP 10 , posiadam Denim WP 8.1 update 2, i jeśli mają znikać aplikacje na wp 10 to sorki podziękuję bo to nie ma sensu.

    • michalR

      stop 🙂 Aparat ma teraz funkcje Lumia Camera, a Here odstaje od konkurencji, nawet darmowej, wiec jest nieprzydatny 🙂

  • Fobs

    Mnie dziwi że gra „Age of Empires” od MS nie chce się instalować na WM10.

  • Nylu

    1 moj dzień bez here maps i jak kiedyś nie wyobrazalem sobie smartphone bez map noki tak dzisiaj świetnie mi się korzystalo z wbudowanej mapy .Ten build chodzi na L735 świetnie troszkę szybciej moglyby się otwierać niektóre aplikacje.Zrobilem HR i wszystko jest ok

  • Pan Lukasz

    W artykule brakuje tylko jednej, zasadniczej informacji – aplikacja Mapy tworzona jest przez MS we współpracy z HERE. Więc zamiar osobnych HERE Drive i HERE Maps jest jedna aplikacja ze zmienioną nazwą i interfejsem, ale bazująca na tych samych mapach i rozwiązaniach.

    • Rozumiem, że owa współpraca polega jedynie na dostarczeniu map przez producenta HERE do aplikacji Mapy Windows stworzonej przez Microsoft. W artykule znajduje się informacja, że w systemie Windows 10 Mobile znajduje się wbudowana aplikacja Mapy Windows. Rzeczywiście zabrakło dokładniejszej informacji, że aplikacja ta zastąpi zarówno HERE Drive jak i HERE Maps jednak z drugiej strony nie znalazłem oficjalnego potwierdzenia tej informacji a informacja wyświetlana w aplikacji HERE Maps sugeruje, że pojawi się nowa wersja aplikacji o tej samej nazwie.

    • RDF2.3

      to nieprawda. HERE jest jedynie dostarczycielem map – umowa została podpisana w 2013 roku i obowiązuje 4 lata.
      firma HERE (nie należąca już do Nokii) nie ma nic wspólnego z aplikacją „mapy windows”.

  • Hubb

    A kiedy mogę się spodziewać oficjalnej aktualizacji bo mam lumie 640 z Media Markt i nie wiem kiedy?

    • Oficjalnie Microsoft nie podał jeszcze daty udostępnienia aktualizacji. Prawdopodobnie dystrybucja aktualizacji rozpocznie się w grudniu.

  • Mateusz

    Do dupy jestem zaskoczony 😖 ze HERE już nie ma zakuje ze HERE Transit nie można pobrać moim zdaniem byla najlepsza aplikacja

  • seegreg

    Mapy Windows na mojej Lumii 1020 nie działają. Przy otwieraniu aplikacji pojawia się ekran z szukaniem i wywala z programu. Na razie jest to LIPA na WP10. Aktualizacji do WP10 IP dokonałem dzisiaj. Czyli na dzień dzisiejszy zostałem bez nawigacji. Może znacie jakąś dobrą apkę do tego celu?

    • Być może w Sklepie czeka na Ciebie aktualizacja tej aplikacji. Jeżeli nie to spróbuj przywrócić ustawienia fabryczne. Testowałem W10M na kilku telefonach i na żadnym nie miałem problemu z aplikacją Mapy.